#33 Mera dålig reklam

Jag kan ju lika bra fortsätta kritisera reklamfilm.

Varför dubbar man reklamfilm egentligen? Jag kan förstå när det är riktat till barn eller folk som inte kan läsa. Men de flesta som kan ta köpbeslut är faktiskt läskunniga i det här landet. Troligtvis har de som hör lite dåligt svårt att ta till sig reklambudskapet utan text, alltså faller en del av målgruppen bort.

Cillit Bang har dubbat sin reklamfilm. Och den är oerhört krystad överhuvudtaget. Man kommer ut ur lila(?) flygplan och går rakt in i ett badrum och gör det skinande rent. Snark… Hade varit åtminstone liiite roligare om det varit en kvinna. Och varför pratar han så stressat?

Vitaepro är den reklamfilm jag mest förvånas över. Den är tydligt riktad till äldre och många i målgruppen är smått hörselskadade. Störigt plinkeplonk i bakgrunden för att dränka talet ytterligare. Hur tänkte vi då?

#33.2014 #blogg100

 

 

 

#32 Dålig reklam

All reklam som syns är bra reklam…? Reklam som inte syns är dålig?

All reklam som skapar engagemang är av godo. Ja, tyvärr. Ointresse eller likgiltighet är misslyckat ur reklamsyfte. Igår upprördes jag av American Apparels sexistiska marknadsföring. Jag delade och skrev ett inlägg på Facebook. Inlägget hade Genusfotografen Tomas Gunnarsson först lagt ut – han har ju tidigare i år utsett American Apparel till Årets Sexist. Priset de fick var en guldtuttemugg! Och mer publicitet!

Jag tänker inte länka till American Apparels annons, vill inte bidra till mer uppmärksamhet till dem genom fler delningar. Deras strävan är just uppmärksamhet oavsett hur och vad man marknadsför det med. Det är lågt. Det är inget som gör mig som reklamare yrkesstolt.

En annan reklamfilm som stör mig just nu är från Quorn. ”Det smaakar saa gaatt”, säger söt-snygg-vit-blond-ung-tjej i filmen. Just hela hennes utspel är så dåligt så det blir skrattretande icketrovärdigt. Och filmen är väl dessutom dubbad. Varför?

Var det det enda argumentet man kunde pressa ur sig till att välja quorn? Med tanke på hur mycket artificiella tillsatser produkten innehåller kan jag inte ens tycka det alls ”smakar så gott”… Man kan googla på quorn och man får upp diskussioner där det konstateras att quorn i sig inte smakar så mycket. Nä, just det. Konstigt argument således.

Och jag hade faktiskt tänkt att länka filmklippet från Quorn här, men hittar inte filmen på nätet. Litet misslyckande igen för dem ur marknadsföringssynpunkt. Jag kan ju faktiskt inte sprida det… Oengagemang är inte vän med bra reklamkommunikation, som sagt.

Men jag kan gärna dela en artikel som Leif Kajrup också bloggat om: Carin Fredlund skriver bl a ”DET FINNS ALLTID NÅGON SOM BESTÄLLT OCH BETALAT SKRÄPREKLAMEN”. Så visst, det är någon kommunikationsbyrå som producerar reklamfilm etc, men det är någon som betalat dem att skapa den. Som oftast, är det pengarna som styr…

#32.2014 #blogg100

#31 Skräp

Får du för många och konstiga email på din hemsida?

skräppost
Har du hemsidan i WordPress finns det ett redan inbyggt tillägg som motverkar spam; Akismet. Med några få knapptryck har du aktiverat Akismet och det är så gott som säkert mot skräppost.

Läs mer om vilka tillägg här som ger bra skydd mot skräppost eller så kallat spam.
Monty Python tolkar spam på sitt tokiga sätt:

#31.2014 #blogg100

#30 Inspiration

Bonusbarnbarnet Malin tar studenten i år och jag har fått uppdraget att fixa inbjudningskorten.

Någonstans samtidigt i mitt flöde dök den här coola illustratören upp – Eiko Ojala, jag bara älskar det han gör. Tänkte låna lite av hans uttryck till korten kanske. Dock besparar jag mig klippandet och klistrandet och efterliknar maneret i Photoshop och/eller i InDesign.

Eiko Ojala

#30.2014 #blogg100

 

#29 Nätverkande

Jag började nätverka aktivt hösten 2010. Det var lätt att hitta nätverk och affärsmingel i Malmö och det blir bara fler och fler. Facebook och Linkedin är två bra kanaler att hitta nätverken genom – och också att följa upp nyfunna kontakter genom.

Läser i Sydsvenskan om ett gammalt hederligt nätverk – Rotary.

rotary

Thomas Frostberg skriver att det blir nästa stora innegrej. Det vill säga, om de fångar upp yngre medlemmar, så att de får bort attityden att det bara är gråa äldre män i kostym och slips som florerar i klubben.

#29.2014 #bogg100

 

#28 På lunchföreläsning

En gång i månaden har Social Media Club lunchföreläsning på Media Evolution City, närmare bestämt på Foo Café.

social media club skåne

Jag har ju nämnt tidigare att jag älskar stället, så därför försöker jag ju utnyttja varenda tillfälle till att vara där. Social Media Club drivs av Leif Kajrup* sedan sex år tillbaka och tack vare honom och ”klubben” har jag lyssnat på många intressanta talare och föreläsningar kring ämnet sociala medier.

Joakim Jardenberg
Jag gillar hans t-shirt. (Fotot plockat från Joakims Facebook-sida)

Idag pratade Joakim Jardenberg som jobbar som internetchef i Helsingborgs stad. Han strävar efter att genom sociala medier vara totalt transparent i organisationen, handlingsplaner etc. Han är aktiv i ett projekt som heter Helsingborg2035 som vill göra Helsingborg till en öppen, tillgänglig och attraktiv stad.

Internet och sociala medier är ett av verktygen i detta. Han berättade bl a om en 15-årig kille i USA som fått ett forskarpris för att han har löst en cancerfråga. Det fantastiska i detta är att killen har samlat upp data genom vetenskapliga rapporter etc – enkom genom att googla!! Så (i princip) allt finns på internet!

De flesta vet ju också att nyheter landar först genom sociala medier – och det är vanliga människor som sprider informationen. Du och jag. Och reportrar, journalister med flera.

Du kan se hela föreläsningen här.

*) Leif Kajrup bloggar också i bloggutmaningen #blogg100, läs hans blogg här. Det var också han som först knäckte min teckensittsfråga häromdagen. Inte oväntat.

#28.2014 #blogg100

 

#27 Full fart

Schemat är späckat och egentligen vill jag bara sammanställa materialet från Internet i Fokus från tisdagen.

Men jag måste förbereda för kursen ikväll som jag skall hålla i iPad. Tredje och sista sammankomsten ikväll. Jag har en grupp på nio personer på torsdagkvällar och det innebär lika många kunskapsnivåer.

Två av eleverna är säkert 80+ men grymt alerta. Men de har ingen större datorvana eller mobilvana så det är på väldigt nybörjarbas för dem. Vissa av de andra vet till exempel inte skillnaden på Internet Explorer och Safari, somliga har surf på sin iPad. Några har glömt sina lösenord… En liten utmaning att se till att alla får behållning av kursen således.

Stället vi är på har wi-fi, men tyvärr laggar det. Efter tre minuter måste man logga in igen. Onekligen osmidigt.

#27.2014 #blogg100

#26 Informationskoma

Känner mig lite dagen efter av all intressant information och nätverkande från gårdagens konferens.

Jag lyckades klottra ner stödtext från de tio olika föreläsningarna. Många anteckningar blev det. Ja, jag skrev med penna och papper. Där är jag fortfarande traditionell – är inte helt överens med digital kalender heller riktigt – och det kan ju faktiskt vara bra att hålla igång handstilen också ibland.

Efter en hel dags fokus på intressanta talare och nätverkande i pauserna så blir man matt. Men nöjd.

I morse var jag hos tandläkaren. Besök som jag aldrig längtar efter, men vem gör väl det? Tandläkaren har iallafall resignerat och tjatar inte längre om tandtråd. Bra eller dåligt?…

Jag kunde också passa på att diskutera hans hemsida, vilken verkligen behöver uppdateras. Han verkade inte helt ovillig till skiss med mera. Gillar min tandläkare.

#26.2014 #blogg100

 

 

#25 Fokus på internet – alltid

Idag är det Internet i Fokus i stan och jag är med där och ska blogga om dagen.

internet i fokus

Kul utmaning för mig. Jag bloggar annars på på uppdrag för en jobbsajt, vilket innebär att jag där ska skriva cirka tio inlägg i månaden. Nischat såklart, jag skriver om allt som har med arbetsliv att göra. Både utanför och innanför. Har skrivit för Jobbaextra i snart två år.

Att blogga för Internet i Fokus är lite annorlunda. Under en kort period ska jag nämligen rapportera om vad som förelästes och hände under dagen. Funderar på att skriva i jag-form, men beskrivande och informativt om föreläsare och innehåll.

#25.2014 #blogg100

#24 Och fonten är…

Två rätta svar kom in!

Det första kom omedelbart från Leif Kajrup. Inte oväntat, killen som gör de snyggaste föreläsningsmaterialen (PowerPoint?) så det typografiska sinnet och minnet har han. Leif driver bl a Social Media Club, som levererar mycket intressanta föreläsningar kring just sociala medier. Leif skriver också i #blogg100.

Torsten Larsson (en relativt ny vän för mig på Facebook) har också typografin i sitt kunskapsbagage. Han svarade rätt på Facebook, se nedan. Torsten utbildar inom bl a grafisk formgivning.

Det rätta svaret var alltså Avenir. Några gissade på Futura, vilket det är besläktat med. Futura var nog det första typsnittet jag gillade, men jag tycker Avenir blir renare i flödet. Luftigare och mer lättläst. Jag tycker Avenir funkar bra både i rubriker och som brödtext. Känns klassiskt, tar inte övertaget av läsandet. Är stilrent och gör läsandet tydligt. Känns lite funkis eller femtiotal. Avskalat och rent, helt enkelt.

Adrian Frutiger

Så här kan det t ex se ut, här lite spärrat. Snyggt även versalt.

Adrian Frutiger – som skapat teckensnittet – är en grafisk formgivare från Schweiz. Han har också ritat Frutiger och Univers.

#24.2014 #blogg100