39.2017 Cirkle K

Tanka miles – din bil kommer att tacka dig!

Dagen efter att Stockholm terroriserades av lastbilen, känns det trist att hålla på att blogga om simpla reklamfilmer. Men som många skriver idag att terrorn ska inte hindra oss – så jag följer det och ältar på om mina reklamfilmer iallafall.

Kanske man skulle haft en sådan här bil – eller bränsle snarare – som tänker åt en och räddar en från tråkiga situationer. En liten lort från en fågel som är förödande för billacken, men bilen flyttar sig så att lorten landar på marken istället. Bilen är din räddare, tanka rätt och du får ett bättre liv. Eller något… Jag gillar klippen, kul idé. Kanske jag gillar mindre namnbytet från Statoil till Cirkle K. Att det vid introduktionen klagades på att det kunde associeras till Ku Klux Klan (på grund av att det var tre flaggor i rad vid mackarna) var väl lite väl långsökt – men rubriker skapades och det var väl bra för synligheten på nätet.

Klippen påminner idémässigt om en musikvideo som jag är väldigt förtjust i. Den israeliske ståbasisten Avishai Cohen brister sällan ut i sång, men här gör han det och gör det väldigt bra. Videon är intressant, lite i stil med Skicka vidare (filmen med Kevin Spacey bl a) och det händer saker som man undrar först Men varför gjorde han/hon så? varpå i nästa scen förstår man.

Shalom Aleichem heter låten och det betyder Frid med dig.  Ta hand om varandra, helt enkelt. Ensam är inte stark. Videoklippet ligger längst ner i inlägget.

#blogg100

Avishai Cohen – Shalom Aleichem

38.2017 All världens reklam

Tv-programmet om reklamfilm.

Jag landar ibland i mitt zappande i All Världens Reklam, programmet som visar reklamfilmer från hela världen. Anton Körberg analyserar och förundrar sig över de galna filmer som produceras. Han är sällan positiv. Kanske det var det här programmet som inspirerade mig till att blogga om reklamfilmer. Jag känner dessutom en av killarna som återkommer i varje program. Och nu när jag kommit så här långt i mitt bloggande så inser jag att här i Sverige producerar vi en hel del bra reklamfilm.

Jag skulle vilja blogga om Coca-Cola, Rexona, Nivea (de är visserligen utländsk reklam) – men går bet eftersom att de inte lagt ut sina filmer på sociala medier. Det är fantastiskt galet! Visst, jag kan filma dem manuellt, men det är ju inte det jag tycker är knasigt. Finns man inte på sociala medier har man missat mycket i sin marknadsföring.

Det är ju några veckor kvar av Blogg100, kanske det kommer upp filmer och därmed inlägg om dem så småningom.

#blogg100

37.2017 Momondo

Momondo – stay curious.

Resebokningshemsidan som har en snygg layout. Reklamfilmen funkar utan speakerröst, tydligt och bra ändå. Tjejen som pratar är lugn och låter inte som hon går på speed. Ni vet, så där hurtfrisk, pratar fort och glatt. Varför skulle man bli mer nyfiken då? Jag känner bara stress…

https://youtu.be/oUuIVD3rkKo

36.2017 Head & Shoulders

På stolta axlar vilar ansvar. Inte mjäll.

Ishockeyspelaren Henke Lundqvist fortsätter i serien från Head & Shoulders. Detta är kanske fjärde filmen i serien. Nu är hans tvillingbror Joel också med. Devisen är ju lite kul. Och det är skönt att slippa se retuscherad hårbotten före och efter med (ditmålat) mjäll och utan.

Jag pratade med en vän igår om mitt bloggande och hennes favoritreklamfilm är just denna. Själv tycker jag den är ok, lite rolig är den ju.

Numera använder jag inte schampo sedan några år – iallafall mycket sällan – använder enbart balsam och då bara typ en gång i veckan. Även balsam har rengörande ämnen i sig men torkar inte ut så som schampo gör. Metoden är inspirerad av No Poo.

Jag har numera långt hår som jag sätter upp i en tofs och behöver inte frisera det så mycket längre. Förr när jag hade frisyr krävdes det fönande, mousse, vax, spray mm för att får styr på mina tunna hårstrån. Inte för att det hjälpte, blev inte så mycket volym ändå, eventuell volym och form ramlade ihop efter fem minuter eller så fort jag gick utanför dörren. Volymen uppstod på morgonen, men på fel sätt haha. För att få bort allt guck krävdes schampo och sedan balsam. Och så började processen om igen med allt medikament. Jag sparar minst 1000 kronor i månaden av att inte gå till frisör och hålla på att kämpa med ett hår som inte vill ändå.

35.2017 Casumo

På eftermiddagar verkar det bara vara reklamkategori bilar, spel och bingo.

Jag är måttligt intresserad av båda branscherna så de når inte riktigt ända fram till mig. Men jag gillar de illustrerade små filurerna från Casumo, de är så charmiga.

Men det är inget som gör att jag skulle börja spela online-casino. Någonsin.

https://youtu.be/D-wYR9vHDWM

34.2017 Mathem

Handlar du på Mathem? Min mamma handlar där, min pappa handlar där…

Någon i personalrummet ojade sig över trudelutten som nitar sig fast i hjärnan. Jag kan bara hålla med. Men den kan inte vara så störig som Kalle Kamel som småbarn verkar gilla… Den sjöng vi på minisimmet och efter simpasset satt Kalle Kamel fast i min hjärna timmar efter.

Han som sjunger i Mathems trudelutt låter lite som filuren i Vitaepros reklamfilm som jag pratar om i mitt elfte inlägg. Är det samma kille tro?

Jag lägger här ut den längre versionen, med hela trudelutten. Den är trevlig ändå även om den klistrar sig i huvudet.

33.2017 Max Factor

Max Factor – My factor!

Bläddrade igenom min epost och bland nyhetsbreven poppade det upp från Femina om Max Factors nya reklamfilm. 

Så innovativt att jobba med devisen #MyFactor! Man vill här framhäva skönheten, vilket ju är meningen med smink, inte att dölja. Alla är missnöjda med sitt utseende och istället för att framhäva felen, förstärker vi skönheten istället. Mycket smart!

Annars är ju reklamens generella budskap att ”du kan bli bättre, du är inte perfekt, vi uppfyller din dröm – bara du köper vår produkt så blir allt bra.”

Vad är det bästa med ditt utseende? Din highlight? My factor is my green eyes.

32.2017 Oatly

Egentligen har Oatly ingen reklamfilm ute just nu, men jag vill ändå hylla dem här. 

Jag gillar deras design, jag gillar deras budskap. Jag gillar dessutom produkterna. Jag smakade nyligen deras motsvarighet till färskost ”På mackan” och gillade den.

Jag har sedan ett år låtit bli att dricka komjölk, jag blev ju opererad för blindtarmen då. Och efter det kände jag inte riktigt för att dricka mjölk längre. Jag har inte slutat helt med koprodukter, använder grädde, smör och ost, men inte heller det äter jag så mycket av som jag gjorde innan operationen. Jag har länge ansett att vi människor inte ska lapa komjölk, den är ju specialanpassad till kalvarna – inte till oss.

Jag mår så mycket bättre utan mjölk, eksemet har lugnat ner sig bland annat. Oftast drack jag café au lait men havremjölk funkar inte så bra till det tycker jag. Jag har lärt mig att dricka te istället och kan till och med även dricka kaffet svart då och då. Havremjölk fungerar istället mycket bra i matlagning. Havremjölk håller dessutom längre än vad vanlig komjölk gör. Bara fördelar med att skippa komjölken alltså. Wow, no cow liksom!

https://youtu.be/VUEbPxoz170

31.2017 Findus Ärtor Ebba

Det är tragiskt att fabriken i Bjuv nu lägger ner.

De skånska bönderna får hitta på något annat att odla, eftersom Findus inte kommer att beställa av dem längre.

Reklamfilmen är iallafall vacker. Poetisk.

När reklamfilm är bra, då är den så här bra. Informativ, välgjord, vacker, tydlig, inspirerande. Det läggs ned mycket pengar och energi på reklamfilm. Det är som att producera vanlig film och kanske än mer krävande eftersom budskapet ska nå ut på några sekunder. Dessutom har reklamfilm det emot sig att den blir ett störande avbrott i själva filmen, tvserien, dokumentären etc och har därför ändå större krav på sig att sticka ut ur bruset.

Därför uppskattar jag när beställaren vågar lita på reklamproducenternas professionalitet att kreera bra reklamfilm. Så bra att även reklamavbrottet kan bli njutbart.