29.2107 Kicks

Kicks gör ganska flippad reklam.

Vilket är befriande, reklamfilmer från skönhetsindustrin är ju ganska klyschiga. Femtonåriga modeller som marknadsför rynkkrämer osv…

Den här inspirerar mig eftersom den ser ut som illustrationer som färgläggs. Som övergår till foto. Snyggt och färgglatt. Me like! Tur att jag har köpstopp…

https://youtu.be/DTPlSbQgEwI

28.2017 Saint Agur

Urk, vad hemsk reklamfilm.

Krystat. Kvinnan får mannen på fall i slutet. Men bara för att sluka ostkexet.

Slukar det gör hon väl för den delen inte heller – hon är ju modell. Modeller äter inte, då kan de inte vara så trådsmala…

Dock är osten jättegod. Så därför kan jag förlåta reklamfilmen litegrann. Som vanligt när det levereras traditionella, fega filmer är de utländska. Har de inte kommit längre?

26.2017 Lindex

Lindex Vårmode 2017

Lindex har de senaste åren verkligen ryckt upp sig. Är inte så tråkiga längre. 

Filmen är fin, inte bara vita smala modeller som är förebilder här. Undrar var de har filmat. Är det i New York eller i Sao Paulo? Eller i någon storstad i Europa?

Musiken är från åttiotalet, det var Diana Ross som sjöng Coming Out. Väcker många minnen.

25.2017 IKEA Där livet händer

Varannan vecka.

Pojken pendlar mellan föräldrarna. Sådan tur att IKEA finns som har så pass billiga möbler att pojken kan känna sig hemma och trygg på båda ställena med samma inredning både hos mamma och pappa.

Fin liten berättelse, inga ord behövs. Det visuella talar tydligt för sig själv. Musiken med enkelt piano funkar bra, sätter sig inte som störig ljudmask i hjärnan.

Filmen är också en av de nominerade till Guldägget. Reklambyrån ÅKESTAM HOLST NOA har producerat.

https://youtu.be/t6OzlgXY1BY

24.2017 Guts & Glory Guldäggsvernissage

De nominerade bidragen visades igår på reklambyråer runt om i Sverige och i Malmö var det Guts & Glory som hade den äran. 

Guts & Glory är en av de större byråerna i Malmö med ca 50 anställda (om jag inte minns fel). Ligger mitt i staden, vid Gustav Adolfs torg. Mitt i lokalen hade de skärmat av för att visa upp de nominerade bidragen, det fanns även en tidning med bidragen i. Den fick såklart följa med hem. Bubbel, öl och cider med smarrigt småtugg bjöds det på. Några coola musiker fanns också.

Som vanligt är det ganska stelt, vet inte varför. Reklamfolk borde väl vara mer öppna…? Ok, det var ju inte bara reklamfolk som hängde där, så nu är jag kanske lite orättvis i min bedömning.

Jag pratade med en leverantör iallafall, tittade på vernissagen. Tyvärr är det bara stockholmsbyråer som blivit nominerade. Trist, varför hittar kunderna bara till huvudstaden? Finns inte talangerna utanför Stockholm?

En av de nominerade filmerna är IKEAs ”Där livet händer/Varannan vecka”. En av mina favoriter också. Placerad sist i presentationen så det bådar väl gott att den kommer att vinna. Så brukar det ju vara i mellon…

24.2017 Veet Beauty Styler

Här är en annan klyschig och utländsk reklamfilm – Veet.

För det första, skapad för att kunna dubbas. Det är i det här fallet någorlunda ok eftersom det är en speakerröst i bakgrunden som pratar önskat språk istället för dåligt läppsynk. Och reklamfilmen här är dubbad till norska, återigen har den svenska varianten inte hittat till nätet. Hur är det nu, är inte Sverige ett av världens mest uppkopplade länder – vad är det företagen inte förstår med att inte finnas på sociala medier?

Två tjejer, en blond och en brunett, är lyckliga för att deras ögonbryn är såå lätta att ansa. Livet blir så fjäderlätt för dessa två unga smala vita tjejer att de kan ha kuddkrig i sängen iklädda top och trosor. Hur fan tänkte reklamskaparna här egentligen? Sedan kan de gå ut och visa upp sina perfekta bryn på fiket, krogen, discot och känner sig så vackra så att de blinkar mot kameran! Flirtar de?! Mot mig!? Är det jag som ska bli köpbenägen då? Och det mest löjliga argumentet är att ”brynmaskinen” går att ha med i necessären/väskan. Hur kan det konkurrera med en liten och lätt pincett?! Man får inte stubb av plocka ögonbryn med pincett för den delen. Pinsamt dåligt!

#blogg100

23.2017 Strepsils

Jag har börjat jobba på en skola och med det kommer en förkylning naturligt. Nya baciller att hantera.

Så häromdagen var jag på apoteket och investerade i hostmedicin, halstabletter, febernedsättare mm. Strepsils var inte ens mitt val på kartan av halstabletter – reklamen är irriterande dålig. Generellt är medicinreklam kass vad jag har sett hittills. Traditionell och klyschig.

Dålig reklamfilm är oftast  utländsk och uppenbarligen vågar företagen (de som betalar reklamkreatörerna och alltså bestämmer i slutändan) inte tänka utanför boxen. Så även denna.

Dubbelfelet är ju också att den inte finns översatt på svenska på nätet, vilket avslöjar att det (tack och lov) inte är svenskproducerat. Mer än att den är dubbad då…

Här är det som vanligt en stackars och vacker smal ung kvinna som ska räddas genom att en – manlig – filur mansplainar för henne den perfekta lösningen för hennes halsont. Suck! Hade varit kul att de kloka och kunniga någongång kunde vara kvinna, tjej, tant, dam och fått lov att se ut lite hur som helst – så som män faktiskt får i reklamen.

Tyvärr, det blir bottenbetyg. Både för klyschigheten, dubbningen och obefintlig version på nätet.

#blogg100

 

 

22.2017 Scholl Nail Care System

Hurra, nu kan man göra manikyr och pedikyr med elektriska maskiner. Fantastiskt!…

Och man blir så fantastiskt förtjust i sina naglar att man missar att göra sina rörelser på yogapasset. Och dina vänner blir så avundsjuka på dig. Ute på fikat vid shoppingpausen, blir dina vänner så imponerade och ni bara pratar om den fantastiska produkten som gör dina naglar så vackra.

Suck, fegt och trist. Förutsägbart, klyschigt och könsnormativt. Riktat till smala, vita, unga kvinnor – övriga behöver inte ta budskapet till sig eller? Utländsk avsändare, som vanligt.

https://youtu.be/eqRCq4kvIv4

21.2017 Max Umami Hamburgare

Max Hamburgare har bra reklam.

Deras hamburgare är goda också. Av McDonalds, Burger King och Max föredrar jag BK, mest för att de oftast finns i city. Max på god tvåa, då jag inte är så ofta på stora köpcentra som ligger i utkanten av städer. Man måste helst ha bil och jag tar mig fram oftast med buss.

Den här filmen är snyggt filmad. Kanske lite väl pretentiös. Men det kan jag överse med. Får nog åka iväg en dag och prova umami – det är ju alltid gott!

Grand Deluxe Umami är inte bara en hamburgare. Det är en upptäcktsresa i smak. En djupdykning bland hundratals ingredienser och tusentals provsmakningar. Till slut fann vi det vi sökte. Den perfekta hamburgaren. Den innehåller picklad rödlök och en fyllig Umamidressing med smak av rostad vitlök och tryffel. Den fick namnet Grand Deluxe Umami och den finns både med svenskt nötkött och Halloumi.